BBS #0139: Sprawdź, czy jesteś prorokiem!

Nie masz czasu czytać tego wpisu? To go posłuchaj! Tutaj albo w postaci podcastu Biznesu Bez Stresu dostępnego we wszystkich rozgłośniach od Apple po Spotify i YouTube!

JASNOWIDZDavid Allen, twórca metody Getting Things Done, proponuje następujące, ciekawe ćwiczenie: otwórz swój kalendarz, przejdź o jeden miesiąc do przodu (czyli jeśli dziś jest 11 października, przejdź do 11 listopada) i wpisz pod tą przyszłą datą następującą informację: „W ciągu ostatniego miesiąca wydarzyło się coś, czego nie przewidywałem, co zmusiło mnie do radykalnej zmiany moich planów”. Zrób to i za miesiąc sprawdź, czy jesteś prorokiem!

Dlaczego to ćwiczenie jest takie ważne i pouczające?

Dlatego, że wiele metod zarządzania czasem kładzie bardzo duży nacisk na precyzyjne planowanie przedsięwzięć. Nie dość, że poszczególne zadania – od pierwszego do ostatniego – muszą być dokładnie zdefiniowane, to dodatkowo należy im nadać odpowiednie priorytety i sztywne terminy realizacji.

David Allen uważa, a ja się z nim zgadzam, że zarówno nadmierne, jak i niedostateczne planowanie jest szkodliwe. W kwestii fatalnych skutków niedostatecznego planowania wszyscy się raczej zgadzają. Natomiast wielu ludzi uważa, że nadmiar w tym względzie nikomu jeszcze nie zaszkodził. Otóż zaszkodził, ponieważ w ten sposób traci się czas i, jak pokaże ci za miesiąc powyższe ćwiczenie, na twojej drodze zawsze – prędzej czy później – pojawią się przeszkody, które zmuszą cię do zmiany precyzyjnie wycyzelowanego planu.

Ile zatem planowania to nie za dużo i nie za mało? Jaki jest złoty środek? Według Davida Allena planować powinieneś tak długo, jak długo dany projekt nie daje ci spokoju i kołacze się po twojej głowie. Oznacza to bowiem, że na tym etapie nie wyklarowałeś jeszcze wszystkiego, co należało wyklarować.

Pamiętaj, że rzeczywistość jest zbyt krnąbrna i leniwa, żeby dostosowywać się do twoich planów, więc nie poświęcaj im więcej czasu, niż na to zasługują.
ZOSTAN-PATRONEM-BBS-2000x200

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.