Czasem kopiowanie może być częścią procesu zdobywania wiedzy – na przykład gdy widzisz początkującego malarza kopiującego w muzeum dzieło mistrza lub perkusistę naśladującego Johna Bonhama w solówce z „Moby Dicka” Led Zeppelin. Dla studenta ten rodzaj imitacji może być pomocnym narzędziem w drodze do odkrycia własnej tożsamości.
Niestety kopiowanie w biznesie jest zwykle bardziej niegodziwe. Może to przez świat kopiuj-i-wklej, w którym dziś żyjemy. Możesz bez wysiłku ukraść czyjeś słowa, obrazy i programy komputerowe. A to rodzi pokusę budowania firm-podróbek.
Takie podejście jest jednak przepisem na porażkę. Problemem tego rodzaju kopiowania jest fakt, że pomijany zostaje etap rozumienia, a tylko rozumienie prowadzi do rozwoju. Musisz rozumieć, jak coś działa lub dlaczego powinno być zrobione tak, a nie inaczej. Gdy kopiujesz i wklejasz, nie dbasz o to. Po prostu przemalowujesz fasadę, zamiast zdobyć wiedzę, jak zaprojektować i wznieść solidny budynek.
Jason Fried, David Hansson „Rework” (Amazon Kindle location 956)