Informacja zwrotna to bardzo istotny element współpracy w każdej konfiguracji. To nie krytyka mająca na celu piętnowanie przeszłości, ale mechanizm służący wykorzystaniu przeszłości do kształtowania przyszłości. Umiejętnie aplikowana informacja zwrotna jest fundamentem szczerych i trwałych stosunków międzyludzkich. A oto 11 rad dotyczących tego zagadnienia:
- Intencja jest najważniejsza. Zastanów się, po co chcesz komuś zwrócić uwagę – żeby mu dokuczyć, zrobić przykrość, czy żeby pomóc mu skorygować jego postępowanie.
- Nie krępuj się mówić komuś, że jest w czymś dobry albo że coś zrobił wspaniale. To nie kadzenie, tylko pozytywna informacja zwrotna, która jest nawet ważniejsza niż krytyka.
- Umiejętnie dobierz czas i okoliczności rozmowy.
- Zastanów się, czy odbiorca jest gotowy na usłyszenie twojego zdania.
- Informacja zwrotna powinna być zwięzła, jasna i zrozumiała.
- Informacja zwrotna powinna dotyczyć konkretnych zachowań.
- Przekazywanie informacji zwrotnej to relacja dwukierunkowa – ty też bądź gotowy na jej przyjęcie.
- Nie czekaj na roczne podsumowanie – informację zwrotną przekazuj jak najszybciej. Małe dawki leczą, końska dawka zabija.
- Nie generalizuj, tylko skup się na konkretnych zachowaniach i zdarzeniach.
- Atmosfera zaufania i bezpieczeństwa w zespole sprzyja przyjmowaniu konstruktywnej krytyki.
- Treść informacji zwrotnej świadczy w równym stopniu o osobie, która ją otrzymuje, jak i o osobie ją przekazującej.
Na podstawie „There is no such thing as positive or negative feedback”.