Kiedy pojawia się problem do rozwiązania, przychodzi czas na znalezienie odpowiedzi na pewne pytania. Jakość tych odpowiedzi zależy w dużej mierze od jakości pytań. Według metody QBQ (Question Behind Question – ach, te trzyliterowe skróty!):
- Twoje dobre pytania zaczynają się od słów „Co” lub „Jak”, a nie od „Dlaczego” (prowadzi do narzekania – na przykład „Dlaczego to właśnie ja mam ten kłopot?”), „Kiedy” (prowadzi do odwlekania – na przykład „Kiedy do mnie oddzwonią?”), „Kto” (prowadzi do oskarżeń – na przykład „Kto zgubił kabelek?”).
- Twoje dobre pytania zawierają słowo „ja”, a nie „oni”, „ich”, „im”, „tobie”, „wam”, ani nawet „nam”, ponieważ odnoszą się do ciebie.
- Twoje dobre pytania zawsze dotyczą działania, a nie teoretycznych rozważań na temat natury ludzkiej, otaczającego świata i tego, co by było, gdyby było.