Według badań, których wyniki opublikowano w artykule „A Recipe for Motivation: Easy to Read, Easy to Do” olbrzymie znaczenie dla jakości i szybkości wykonywania pracy ma sposób przedstawienia zadania wykonawcy. I nie chodzi tylko o poprawność językową, logikę i spójność instrukcji, ale także o jej wygląd. Wymyślne formatowanie, niezwykły krój czcionki i zbędne ozdobniki zmniejszają motywację do realizacji zlecanych czynności. Dotyczy to w równym stopniu książki kucharskiej, zestawu treningowego dla maratończyków, jak i procedury startowej promu kosmicznego.
Tworząc dla kogoś instrukcję działania, pamiętaj, żeby:
- napisać ją prostym, poprawnym językiem;
- zadbać o logiczny układ treści;
- podzielić całość na akapity (punkty) zawierające nie więcej niż 5 zdań;
- posługiwać się krótkimi zdaniami;
- unikać wymyślnego formatowania, niezwykłych krojów czcionki i zbędnych ozdobników;
- wzbogacić ją o niezbędne ilustracje.