Ale, jak zauważył historyk Kenneth Gold, wcześni reformatorzy oświaty byli również ogromnie zatroskani, żeby dzieci nie były przeciążane edukacją. Na przykład w 1871 roku amerykański komisarz do spraw edukacji opublikował raport Edwarda Jarvisa zatytułowany „Związki edukacji z chorobami umysłowymi”. Jarvis zbadał 1741 przypadków chorób umysłowych i doszedł do wniosku, że przeciążenie nauką było przyczyną 205 z tych przypadków. „Edukacja jest podłożem znaczącego odsetka przyczyn zapadania na choroby psychiczne” stwierdził Jarvis. Podobnie, pionier edukacji publicznej w stanie Massachusetts, Horace Mann, wierzył, że zmuszanie uczniów do zbyt ciężkiej pracy będzie miało „bardzo szkodliwy wpływ na ich charakter i nawyki… Nierzadko nadmierna stymulacja umysłu rujnuje zdrowie całego organizmu”. Periodyki edukacyjne z tego okresu stale wyrażały obawy dotyczące przeciążania uczniów lub przytępiania ich naturalnych zdolności przez nadmiar zajęć szkolnych.
Malcolm Gladwell „Outliers” (253)