Zappos znaczy prawie tyle samo w internetowej, detalicznej sprzedaży obuwia, ile Amazon w sprzedaży książek. Firma ta buduje swój sukces na nadzwyczajnym poziomie obsługi klienta uzyskiwanym przez zatrudnianie ludzi o właściwym podejściu do tego zagadnienia. Wyłowieniu kandydatów o takich cechach służy dość niezwykła procedura rekrutacyjna. Każdy przyszły pracownik odbywa 4-tygodniowe szkolenie pozwalające poznać obowiązującą w firmie kulturę pracy. Otrzymuje wówczas pełne wynagrodzenie. W drugim tygodniu szkolenia przedstawiana jest mu zadziwiająca propozycja:
„Jeśli w tej chwili zrezygnujesz z pracy w Zappos, wypłacimy ci wynagrodzenie za przepracowany okres plus 1000 dolarów dodatkowej premii.”
Wybieg ten służy zachęceniu do odejścia tych, którzy nie są w pełni przekonani do pracy i zasad proponowanych przez Zappos. Dodatkowe 1000 dolarów jest przeciwwagą dla siły przyzwyczajenia i znanego w psychologii mechanizmu „samoutwierdzania się w słuszności podjętej wcześniej decyzji”.
Ciekawe, nieprawdaż?
Na podstawie „Why Zappos Pays New Employees to Quit – And You Should Too.