Jeszcze o krytyce

Ludzie przeważnie są zbyt dobrze wychowani, żeby powiedzieć ci prawdę prosto w oczy. Ale czasem czara się przepełnia i dowiadujesz się o sobie zadziwiających rzeczy.

Szczerość i uczciwość to bardzo ważny element stosunków międzyludzkich. Tylko jak to znieść? Szczególnie wtedy, gdy tama właśnie pękła i zalewa cię fala powodziowa?

  • Zachowaj perspektywę. Gorzkie słowa, które właśnie słyszysz, zapewne nie są jedyną oceną twojego postępowania, jaką usłyszałeś w swoim życiu. Miej to na uwadze.
  • Poproś o opis konkretnego zachowania. Skieruj wymierzone w ciebie ostrze krytyki na zachowanie, które prawdopodobnie wywołało czyjąś złość. Pomóż krytykującemu dotrzeć do sedna sprawy. Ogólne ataki personalne z pewnością nie prowadzą do niczego dobrego.
  • Pamiętaj, że nikt nie jest obiektywny. Każdy wyraża swoje opinie w kontekście własnych doświadczeń. Co dla jednego jest dobre, inny uważa za niedopuszczalne.
  • Pamiętaj, że to tylko opinia, a nie fakt. Krytyka i pochwała to tylko światło rzucone przez inną osobę na fakty. Możesz się z jej ocenami zgodzić lub nie.
  • Nie proś o szczerość, kiedy potrzebujesz wsparcia. Jeśli potrzebujesz jedynie pochwał lub słów podnoszących na duchu, nie zabiegaj o szczerość i uczciwość. Przecież i tak nie zamierzasz słuchać negatywnych komentarzy.
  • Wydobądź z krytyki wskazówki na przyszłość. Sprowokuj krytykującego do sformułowania sugestii, jak możesz poprawić swoje postępowanie. „Spróbuj wolniej mówić” brzmi znacznie lepiej niż „w ogóle nie mogę zrozumieć, co tam mamroczesz”.
  • Nie kłóć się. To bezcelowe.
  • Ćwicz swoje ego. Szukaj okazji do wystawienia się na krytykę i ucz się właściwie na nią reagować. Trening czyni mistrza.

W ramach treningu radzenia sobie z krytyką warto przećwiczyć następujące działania:

  • Dziękuj za krytykę. To nie boli.
  • Zachęcaj do uczciwego oceniania twojego postępowania.
  • Nie usprawiedliwiaj się, tylko wyciągaj wnioski na przyszłość.
  • Zaprzyjaźnij się z zakłopotaniem. Jest to uczucie towarzyszące ludziom ambitnym, próbującym wciąż czegoś nowego i mającym odwagę popełniać błędy.
  • Podawaj ludziom cukier, którym będą mogli osłodzić krytykę. Umiejętnie zadawane pytania pozwolą uzyskiwać wartościową ocenę twojego zachowania. Na przykład: „Co w tej dziedzinie powinienem najszybciej poprawić?”, „Wymień rzecz, która najmniej ci się podobała”.
  • Myśl pozytywnie. Parafrazuj krytykę tak, żeby zawierała sugestię działań naprawczych, i skieruj rozmowę na ten temat.
  • Mów: „Dziękuję, pomyślę o tym.” – jeśli nie jesteś gotowy, żeby od razu rozmawiać o tym, co przed chwilą usłyszałeś. Czasami trzeba chwilę ochłonąć, żeby niepotrzebnie nie zareagować zbyt emocjonalnie na gorzkie słowa.
  • Mów: „Rozumiem, ale nie zgadzam się.” – jeśli w danej sprawie twoje stanowisko jest sztywne i nie zamierzasz go zmieniać. Jednocześnie sygnalizujesz jednak otwartość na inne sugestie.

Na podstawie „16 Tips to Survive Brutal Criticism (and Ask for More)”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.