Według „Fast Company” na temat kreatywności pokutuje 6 mitów:
- Kreatywność jest domeną super kreatywnych. Nieprawda. Każdy przeciętnie inteligentny i wykształcony człowiek dysponuje potencjałem do tworzenia nowatorskich rozwiązań.
- Pieniądze motywują do kreatywności. Nieprawda. Pieniądze to nie wszystko. Liczy się przede wszystkim pasja.
- Napięte terminy stymulują kreatywność. Nieprawda. Bardzo często w takich sytuacjach tworzone są prowizorki, a nie odkrywcze rozwiązania. Jedynym plusem napiętego terminu jest możliwość lepszego skupienia się na jednym zadaniu, ponieważ z większą pewnością siebie możesz wówczas odmawiać zajmowania się innymi sprawami.
- Strach wymusza przełomy. Nieprawda. Smutni i zastraszeni wcale nie są bardziej kreatywni od radosnych i szczęśliwych.
- Współzawodnictwo jest lepsze od współpracy. Nieprawda. Praktyka przydzielania tego samego zadania dwóm zespołom i wzajemnego szczucia ludzi na siebie nie prowadzi do powstania lepszych rozwiązań i wcale nie pozwala na szybszą realizację zadań.
- Organizacja o uproszczonej strukturze to organizacja kreatywna. Nieprawda. Samo uproszczenie struktury organizacyjnej, choć na pewno nie zaszkodzi, nie zagwarantuje automatycznie rozniecenia ognia kreatywności wśród pracowników.