Jeśli chcesz zwiększyć swoją efektywność i jednocześnie zmniejszyć poziom stresu, musisz się nauczyć grzecznego, ale stanowczego odmawiania. Pomogą ci w tym następujące rady:
- Szanuj swój czas! Straconego nigdy nie odzyskasz.
- Pamiętaj o priorytetach! Zawsze miej świadomość, co jest ważne, a czym nie warto zaprzątać sobie głowy.
- Ćwicz odmawianie! Praktyka czyni mistrza, więc jak najczęściej ćwicz odmawianie.
- Masz prawo odmówić! Nie przepraszaj i nie zaczynaj od „Przykro mi, ale…”.
- Nie przymilaj się! Nie zgadzaj się na coś, na co nie masz ochoty, tylko dlatego, żeby być miłym.
- Nie ulegaj szefowi! Odmów szefowi, jeśli istnieją ku temu ważne, racjonalne powody. Lepiej odmówić niż naobiecywać i zawieść.
- Zapobiegaj! Zasygnalizuj ewentualny brak swojej zgody zanim padnie niewygodna dla ciebie propozycja (trudne – wymaga praktyki i wyczucia).
- Wstrzymaj odmowę! Zamiast natychmiast odpowiadać, poproś o czas na zastanowienie się. O swojej decyzji jak najszybciej powiadom proszącego o przysługę.
- Zaproponuj inny termin! Jeśli problemem jest tylko czasowa kolizja z innymi zobowiązaniami, zamiast odmawiać, spróbuj wynegocjować inny termin wykonania zadania.
- Nie obwiniaj go! Wyraźnie zaznacz, że fakt odmowy w żadnym stopniu nie oznacza negatywnej oceny prośby lub żądania, które zostało do ciebie skierowane. Po prostu nie masz czasu albo ochoty tego robić i już.
Na podstawie „The Gentle Art of Saying No”.