Umrzeć szczęśliwym

Żeby umrzeć szczęśliwym, musisz wieść życie z myślą o takim właśnie jego zakończeniu. Musisz żyć w jakimś celu. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić, ale ten wpis może ci pomóc określić cel życia i dostroić swoją codzienność do tego celu.

Najpierw jednak warto sobie zadać podstawowe pytanie: „Dlaczego to jest takie ważne?” Przecież wstajesz rano, robisz to, co jest do zrobienia, a przy odrobinie szczęścia masz jeszcze czas na odpoczynek i zabawę, a nawet na parę chwil spędzonych z rodziną. I tak codziennie, aż do jesieni życia. I wtedy, oglądając się za siebie, nierzadko będziesz żałował, że nie postępowałeś inaczej, bo wówczas osiągnąłbyś znacznie więcej i twoje życie byłoby pełniejsze. To jest powód, dlaczego to jest takie ważne.

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo takiego rozczarowania, zrób tak:

  1. Twój cel. Na 10 minut wyłącz się ze świata, znajdź ciche pomieszczenie, zamknij oczy i zacznij myśleć. Zadaj sobie następujące pytania: „Jak chciałbym być zapamiętany?” i „Co chciałbym, żeby ludzie mówili na moim pogrzebie?”. Przez 10 minut myśl tylko o tym, a następnie zapisz swoje odpowiedzi w notesie. Mogą one dotyczyć bardzo różnych spraw, może być ich dziesięć, a może być tylko jedna.
  2. Przepisz na kartkę papieru swoje odpowiedzi. Wydrukuj na komputerze albo napisz odręcznie grubym flamastrem w ulubionym kolorze. Zrób to starannie, wielkimi, czytelnymi literami. Powieś kartkę w widocznym miejscu. Możesz też stworzyć odpowiednią tapetę w swoim komputerze. Ważne, żebyś codziennie mógł łatwo przypomnieć sobie, jaki jest twój cel.
  3. Rytuał poranny. Codziennie rano wstań wraz ze słońcem (albo w południe – nie ma to żadnego znaczenia) i spojrzyj na kartkę ze swoim celem. Przeczytaj go na głos i chwilę się zastanów. Zadaj sobie pytanie: „Co mogę dzisiaj zrobić dla osiągnięcia mojego celu?”. Odpowiedź zapisz na swojej liście spraw do załatwienia w danym dniu – nawet jeśli jest to tak banalna rzecz, jak „uśmiechnij się do kolegów w pracy” lub „przytul dzieci po powrocie do domu”.
  4. Nakieruj swe działania na cel życia. Pamiętaj o tym przez cały dzień. Jeśli ci to pomoże, wysyłaj do siebie listy elektroniczne z przypomnieniami. Po pewnym czasie nie będziesz już musiał stosować żadnych sztuczek, żeby utrzymywać obrany kurs.
  5. Rytuał wieczorny. Przed pójściem do łóżka poświęć kilka minut na refleksję, jak minął dzień, co robiłeś i co osiągnąłeś. Zapisz to w swoim pamiętniku, jeśli takowy prowadzisz (a powinieneś). Popatrz jeszcze raz na kartkę z twoim celem i zastanów się, co mogłeś zrobić inaczej, lepiej. Wyciągnij z tego wnioski na kolejny dzień.

I pamiętaj: zapisany cel życia powinien być na tyle konkretny i trwały, żebyś nie miotał się chaotycznie w różnych kierunkach, ale nie powinien też stać się wyrokiem i przekleństwem. Zmieniaj go, jeśli twoje doświadczenia spowodują modyfikację wyznawanych przez ciebie wartości.

Na podstawie „The Key to Dying Happy”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.