Miesiąc: Listopad 2008

Szala życia

„Pomagajmy dzieciom, które mają do zrealizowania pierwsze samodzielne misje. Nie wyręczajmy ich, ale przychylajmy im nieba. Pierwsze doświadczenia mogą ukształtować ich pozytywny lub negatywny stosunek do otaczającego świata. W przyszłości mogą go odbierać bardziej jako oazę możliwości lub bardziej jako dżunglę zagrożeń. Połóżmy odważnik na pozytywnej szalce ich życia.” – Krzysztof Wysocki

Cel

Aby określić cel, który chcesz osiągnąć:

  1. Przysiądź w ciszy i spokoju i sporządź listę potencjalnych celów, które uważasz za godne zainteresowania.
  2. Wybierz jeden cel, którego osiągnięcie będzie miało największy pozytywny wpływ na twoje życie w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
  3. Wymyśl mantrę określającą ten cel (hasło złożone z od dwóch do pięciu wyrazów, które, powtarzając, zagnieździsz w swojej głowie).
  4. Zastanów się, co powinieneś zrobić w najbliższym miesiącu, żeby zbliżyć się do tego celu.
  5. Wyznacz sobie zadanie na dziś.

Staraj się zawsze skupiać tylko na jednym dużym celu.

Na podstawie „Really Simple Goal Setting”.

Garaż

Mój Tata zbudował kiedyś garaż. A właściwie razem go zbudowaliśmy. Połączył nas wspólny cel. Każdy z nas układał cegły najlepiej, jak potrafił. Nauczyłem się wtedy, że gdy się czegoś podejmujemy, powinniśmy dokładać wszelkich starań, żeby wyszło nam jak najlepiej.

Cegły 1

Cegły 2

Wiele lat później zrozumiałem też, że praca murarza nie polega na układaniu cegieł, lecz na budowaniu budynków, które komuś się do czegoś przydadzą.

Ranek zaczyna się wczoraj

Pamiętasz tekst o porannym wstawaniu z filmu „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?”:

„Wstaję rano za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę.”

Wbrew pozorom ten groteskowy opis zawiera w sobie bardzo istotną mądrość życiową. O ile golenie się i jedzenie śniadania należy zostawić sobie na rano (dobre śniadanie to znakomity ładunek energii na początek dnia), o tyle wieczorem poprzedniego dnia warto jest poczynić pewne przygotowania:

  • opróżnić swoją teczkę i kieszenie ze śmieci (które należy wyrzucić) i notatek (które należy umieścić w skrzynce spraw przychodzących);
  • przejrzeć w terminarzu zapiski dotyczące mijającego dnia;
  • przejrzeć w terminarzu zapiski dotyczące następnego dnia;
  • rzucić okiem na kontekstowe listy Najbliższych Działań;
  • przygotować i spakować informacje i materiały, które będą ci potrzebne następnego dnia;
  • sprawdzić prognozę pogody;
  • wybrać i przygotować ubranie na następny dzień;
  • upewnić się, że klucze do mieszkania i samochodu oraz twoje dokumenty są na miejscu;
  • wyłączyć telewizor i wcześnie położyć się spać, czule pożegnawszy na dobranoc swoich bliskich.

Pamiętaj, że świat należy do skowronków, ponieważ to one układają plan dnia, do którego muszą dostosować się sowy.

Productive Magazine

Michał Śliwiński, twórca Nozbe będącego sieciową implementacją metody GTD, wydał właśnie pierwszy numer bezpłatnego e-czasopisma „Productive Magazine”. Spis treści jest naprawdę imponujący:

  • Oliver Starr – Interview with David Allen
  • Leo Babauta – Zen To Done (ZTD): The Ultimate Simple Productivity System
  • Alexander Kjerulf – Top 10 reasons why happiness at work is the ultimate productivity booster
  • Nick Cernis – Happiness and the End of the Working Week
  • Gretchen Rubin – Seven tips for making yourself happier in the next hour
  • James Mallinson – Having One Of Those Days? Here’s How To Deal With It
  • Steven Aitchison – The GOYA method for Personal Development
  • Mark W. Shead – 17 Things you Should Stop Doing
  • Marc C – How To Work Less and Still Impress
  • Stephen Smith – 3 Essential Tools for Productivity
  • Glen Stansberry – 7 Idea Dumping Tips
  • Chanpory Rith – 10 tips for keeping your desk clean and tidy
  • Brett Kelly – 14 Numbers Your Cell Phone Can’t Live Without
  • Alex Shalman – Seven Questions That Will Change Your Life
  • Michael Ramm – Getting Things Done Primer: Chapter 1
  • John Kendrick – The Five W’s of a Weekly GTD Review
  • Michael Sliwinski – Learn Productivity Tips and Tricks In 2 minutes!

Szczerze polecam tę interesującą lekturę zarówno entuzjastom metody GTD, jak i sceptykom.

Wigilia jest dzisiaj

Od trzech lat Scott Smith motywuje tysiące ludzi do ruszenia się z kanapy przed telewizorem i zadbania o własne zdrowie i sprawność fizyczną. Wysłuchałem większości jego podcastów. W 2006 roku Scott przeżył wielką stratę: na raka zmarła jego żona Sheryl.

Przez szereg miesięcy 2006 roku Scott i Sheryl wspólnie walczyli z chorobą, jednak nowotwór był bezlitosny i kolejne bitwy tej kampanii kończyły się porażkami. Największym marzeniem Sheryl stało się spędzenie w gronie rodzinnym jeszcze jednych, zapewne ostatnich, Świąt Bożego Narodzenia. Tymczasem na początku listopada lekarze nie dawali już Sheryl żadnych szans na dożycie do 24 grudnia. Scott postanowił działać. Omówił z dwojgiem swoich dorosłych dzieci plan i zaczęły się przyspieszone przygotowania. W domu pojawiła się pięknie przystrojona choinka, a pod nią mnóstwo prezentów. Któregoś dnia na przełomie listopada i grudnia cała rodzina zgromadziła się i zasiadła do wieczerzy wigilijnej. Wyobrażam sobie, jak wzruszający był to moment – chwila spełnienia ostatniego marzenia ukochanej osoby. Zgodnie z lekarską prognozą Sheryl zmarła kilka dni później.

Pamiętaj: możesz nawet zmienić tempo, w jakim płynie czas, jeśli tylko twoje intencje są czyste i czujesz, że taka jest potrzeba chwili.